ناشناس ( تحصیلات : فوق لیسانس ، 30 ساله )

باسلامن 4 ساله عقدم بدلیل مخالفت پدر همسرم با خانه اجاره اى وعدم توانایى خرید خانه رابطه همسرم با خانواده ام مخصوصا مادرم بشدت خراب شده در این مدت شیوه هاى مختلفى بکار بردم مثل ایجاد رابطه عاطفى تر با همسرم یا مسافرت با خانواده او یا حمایت از او در جمع ،توجیه ایشان،گوش کردن بدرد ودلش و... اما هر کدام پس از مدتى بى اثر شد الان درمانده ام لطفا راهنمایى کنید


مشاور (علی محمد صالحی)

با عرض سلام و احترام .
یکی از مسائلی که میتونه برای همسران پیامدهای نامناسبی در پی داشته باشه، طولانی شدن زمان عقده، که از جمله اون پیامدها، ایجاد تنش و کدورت بین همسران و اعضای خانواده اونهاست. اما در این چند خطی که نوشتید مسئله اصلی شما مشخص نیست که کدوم براتون مهمتر و اصلی تره، مخالفت پدر همسرتون با خونه اجاره ای، یا خراب شدن رابطه همسرتون با مادر شما. اما با توجه به اینکه شما بیان کردید «بدلیل مخالفت پدر همسرم با خانه اجاره ای، رابطه همسرم با خانوادم خراب شده» نشون میده که این دو مسئله در واقع بنظر شما یکی هستند و چون پدر همسر شما مخالف اجاره کردن خونه هست و همسر شما هم در این زمینه موافق پدرش هست و میگه شما باید خونه بخرید تا زندگی مشترک رو شروع کنیم، و احتمالا خانواده شما و بخصوص مادرتون، بخاطر شرایط شما با این قضیه مخالف هستند، بین مادر و همسرتون تنش و ناراحتی ایجاد شده و رابطه اونها بهم خورده.
در واقع این قضیه یک مسئله هست که شما باید اونو حل کنید و اصطلاحا این قضیه در قالب «مهارت حل مسئله» قرار میگیره، که شما در عین حالی که تاکنون برای حل اون زحمت زیادی کشیدید ولی در واقع همه راه حلهای شما، تنها از یک مسیر و یک راهکار عبور کرده، یعنی از مسیر ایجاد رابطه عاطفی قوی تر با همسرتون و راضی کردن اون از راه ارتباطی. در واقع حمایت از همسرتون در جمع، توجیه ایشون، گوش کردن بدرد و دلش و...، همه یک راه بیشتر نیست، اینکه از راه عاطفی و ارتباطی سعی کنید همسرتون رو راضی کنید.
اما برای حل یک مسئله، ما باید راه ها و مسیرهای متفاوت و زیادی رو امتحان کنیم، و حل مساله  دانش و مهارتیه که به افراد کمک میکنه تا به صورت منطقی و منظم و تخصصی به حل مسائل و مشکلات بپردازند.
در هر حال مهارت حل مسئله دارای مراحلیه که من اینجا بیان میکنم:
مرحله اول، رویکرد درست نسبت به مساله: باید دقت کنید که در فرآیند حل مساله اولین قدم آن است که نگرش درستی نسبت به مساله داشته باشید، این که رو به رو شدن با مشکل در زندگی طبیعی است، هر کس در زندگی فردی و گروهی با مشکل رو به رو می شود.
مرحله دوم، تعریف دقیق مساله یا مشکل: تا صورت مساله به درستی روشن و آشکار نباشد نمی توان آن را حل کرد. گاهی اوقات افراد نمی توانند مشکل خود را به درستی حل نمایند برای آن که دقیقاً نمی دانند که مشکل اصلی چیست؟ همانطور که من هم در ابتدا بیان کردم که برام دقیقا روشن نیست که مسئله اصلی شما کدومه، و بنابراین ابتدا شما باید مسئله خودتون رو بصورت دقیق مشخص کنید و اونو بنویسید.
مرحله سوم، پیدا کردن راه حل های متعدد و فراوان: در این مرحله فرد یا گروه سعی می کند برای مشکل موجود، راه حل های زیاد و متعدد بدست آورد. در این مورد لازم است از تکنیک بارش فکری استفاده گردد. به این صورت که هر راه حلی که به ذهن افراد می رسد، روی کاغذ نوشته شود حتی راه حل های غیر مفید یا بی اهمیت . این تکنیک باعث سیال شدن ذهن شده و باعث افزایش راه حل ها می شود. اعتقاد بر آن است کمیت، کیفیت می آفریند یعنی افراد بتوانند بیست راه حل مطرح کنند حتی اگر پانزده راه حل مفید نباشد، پنج راه حل مفید برای او باقی می ماند اگر اولی، دومی، سومی و حتی چهارمی مفید نباشد راه حل پنجم مفید خواهد بود. در مورد شما راه حلهایی مثل صحبت کردن با پدرهمسرتون بجای تمرکز بر خود همسر، راه دیگه فراهم کردن زمینه مشارکت یک مشاور و صحبت کردن اون با همسر یا پدر همسرتون، راه دیگه مشارکت خانواده شما و خانواده همسر در خرید خانه، راه دیگه خرید زمین، و....، هر راهی که به ذهن خود شما میرسه یا با مشورت با دیگران به اون میرسید رو یادداشت کنید.
مرحله چهارم، ارزیابی و انتخاب راه حل ها: هنگامی که گروه یا فرد راه حل های زیادی بدست آورد با استفاده از تفکر نقاد شروع به ارزیابی آنها می کند. مهم است که هر کدام از راه حل های ارزیابی، بررسی و سنجیده شوند. این تکنیک باعث می شود قبل از آنکه فرد اقدامی کند بتواند پیامدهای اقدامات خود را ارزیابی کند. سپس یکی از راه حل های مفید را برای اجرا انتخاب کند.
مرحله پنجم، اجرای راه حل ها: پس از آن که راه حلی انتخاب شد مراحل اجرای آن باید روشن شود. بهترین راه حل هم اگر اجرا نشود فایده ای نخواهد داشت. قدم های اجرایی راه حل، باید مشخص شود از جمله زمان اجرا، نحوه جمع آوری اطلاعات در آن زمینه مربوطه، افرادی که می توانند کمک کنند و سایر اقداماتی که لازم است و سپس شروع به فعالیت نمایید.
اگر شما این مهارت رو یاد بگیرید، نه تنها نسبت به مسئله فعلی، بلکه میتونید مسائلی که در آینده هم با اونها مواجه میشید رو بنحو مناسب تر و منظمی تری حل کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه این مهارت میتونید از کتابهای مرتبط با مهارت حل مسئله، یا سایت های اینترنتی کمک بگیرید و تسلط بیشتری پیدا کنید.
موفق و شاد و سربلند باشید

بیشتر بخوانید:
مهارتهای ارتباطی و حل مسئله